Door Trends & Tourism wordt regelmatig onderzoek geïnitieerd. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om een bepaald marktsegment, een toekomstvisie of een actueel thema.
Momenteel bestaat er nog een aanzienlijke kloof tussen houding en gedrag als het om duurzaamheid en vakanties gaat. Mede door klimaatsverandering neemt de urgentie van het onderwerp echter toe. De verwachting is dat duurzaamheid een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de vakantiebesluitvorming. Om meer inzicht te krijgen in de houding van Nederlanders t.o.v. duurzaamheid tijdens vakanties gaat Trends & Tourism eind mei / begin juni 2023 grootschalig onderzoek doen.
Mede door corona hebben Nederlanders de afgelopen jaren vakanties vaker in eigen land doorgebracht en werd er korter voor vertrek geboekt. Ook voor 2023 zijn er weer de nodige onzekerheden; onder meer de impact van de dalende koopkracht en de oorlog in Oekraïne. In welke mate deze ontwikkelingen invloed gaan hebben op het vakantie- en boekingsgedrag voor de zomer van 2023 is vooralsnog onduidelijk.
Om inzicht te krijgen in de vakantieplannen/intenties voor komende zomer gaat Trends & Tourism eind januari consumentenonderzoek doen. Focus ligt daarbij op vakanties van een week of langer.
Door de coronacrisis waren stedenreizen tijdelijk uit de gratie; toeristen meden plekken met veel drukte. Uit recent consumentenonderzoek van Trends & Tourism blijkt echter dat stedentrips nog altijd populair zijn onder Nederlanders. Om meer inzicht te krijgen in de markt van buitenlandse stedentrips gaat Trends & Tourism in oktober 2022 grootschalig onderzoek doen onder de Nederlandse bevolking.
De coronacrisis heeft de Nederlandse vakantiemarkt op z’n grondvesten doen schudden. Ervan uitgaande dat de coronacrisis de komende tijd geleidelijk onder controle komt, wordt de vraag relevant wat het toekomstperspectief van de vakantiemarkt is. Gaat de vakantiemarkt weer het niveau van voor de crisis halen? En wat worden belangrijke trends in de komende jaren?
Op jaarbasis ondernemen Nederlanders ruim 3,5 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Variërend van sporten, uit eten tot het bezoek van musea. In de Toekomstvisie Nederlandse vrijetijdsmarkt 2030 gaat Trends & Tourism na of er – na de coronacrisis - nog verdere groei mogelijk is. Waar die groei dan zal zitten en wat belangrijke trends zijn voor de komende jaren.
De belangstelling voor eten en drinken neemt toe. Dat zien we ook tijdens vakanties. Food tourism wordt populairder. Daarbij gaat het om een brede range van belevingen. Variërend van uit eten in een restaurant met streekgerechten, het bezoeken van een lokale markt of foodfestival tot het volgen van wijnroutes. Om meer zicht te krijgen in het belang van eten en drinken tijdens vakanties heeft Trends & Tourism in 2019 grootschalig onderzoek gedaan onder de Nederlandse bevolking.
Steeds meer Nederlanders kiezen voor een gezonde en actieve levensstijl. Dit vertaalt zich ook in meer sportieve activiteiten tijdens vakanties, waaronder wandelen en fietsen. Het aantal fiets- en wandelvakanties is de afgelopen jaren dan ook gestegen. Om meer inzicht te krijgen in de markt van wandel- en fietsvakanties gaat Trends & Tourism in het najaar van 2019 uitgebreid onderzoek doen onder de Nederlandse bevolking.